Familjedag i Månstorp

Månstorps dammar ligger som i en grön oas mitt i Skåne. Varken bilar eller flygplan hörs. Några skränande överflygande grågåsar är det enda som bryter tystnaden. Vattnet ligger spegelblankt i skydd av skogen och ibland bryts ytan av vakande fisk. Trots hotet från regntunga skyar var vi omkring 35 fiskesugna klubbmedlemmar som samlats i Månstorp för vårens familjedag. Några få droppar föll under dagen men det var ingen som ens verkade reagera för detta. Som van fiskare har man kläder efter väder.

När klockan slog nio startade fisket. Som förstagångsbesökare blir man något förundrad över stressen att hinna kasta i sitt bete så fort som möjligt. De som varit här tidigare vet vad som gäller. Fisken hugger direkt och det landas åtskilliga runt dammarna. Det gäller att vara med. Men så efter ett tag kommer föklaringen till stressen. Det slutar hugga och blir i princip helt stopp på fångsterna. Lugnet infinner sig, man kan ta en kopp kaffe och snacka med varandra samtidigt som man “slöfiskar”. En och annan fisk landas men frekvensen är inte lika hög som vid starten. De flesta metar eller kastar med spinnare och fisken är tydligen förtjusta i räkor.