Strid på kniven i KM2014

Det blev en riktigt spännande avslutning på 2014 års upplaga av Klubbmästerskapet.

Vi var tio tappra som mötte upp i ett blåsigt och ganska ruggigt Landskrona, där sista deltävlingen i Klubbmasterskapet skulle hållas. Utgångsläget i toppen var väldigt jämn, med Mats E. i topp på 32 p, följt av JanB. på 30 p, Lars N. på 28 p. och Mats S. på 25 p.

Efter start dröjde det en bra stund innan första plattfisken nappade och alla insåg att det skulle bli tufft fiske. Ingen vill ju ha en rälig nolla i protokollet, men idag fick det gå som det ville. Alla stod och betraktade varandra och så fort någon fick napp så funderade man ut hur sluttabellen möblerades om. Vinst i deltävlingen gav 7 p, andraplats 6 p, o.s.v. nedåt.

Mats E som ledde mästerskapet på två poäng började bli aningen nervös när det inte nappade och rapporter kom in om konkurrenternas fåtal landade fiskar. Omflyttning till bättre fiskeplats gjordes. Där nappade det så linan gick av. Den fisk som han fångades en stund senare hade det tappade tacklet i munnen. Det var tur, inte skicklighet (!) Otur var att fisken inte höll måttet.

Per-Olof E. lyckades landa fyra godkända fiskar och blev dagens segrare.
Bert B. fångade en mager men dock godkänd andrafisk under tävlingens sista minuter, men blev slagen av Lars N. med samma antal fiskar men med +20 gram i totalvikt.
Jan B. fångade även två fiskar och blev fyra i tävlingen.
På femteplats kom Per P. med en landad fisk och med 20 gram mindre kom Johnny A. på en sjätteplats.

Med dagens tävling avgjord skulle sedan slutsegrare i Klubbmästerskapet räknas fram. Det blev oavgjort i toppen med samma antal poäng mellan Lars N. och Jan B. Därmed gällde antal bästaplaceringar i föregående deltävlingar. Då korades Lars N. som segrare. Applåder och fotografering med segraren i mitten, flankerade av andra- och tredjeman. Vi åkte därfter hemåt i tron att årets drama var avklarat, med minsta möjliga marginal.

Men…
Det hela tog en vändning, när tävlingsledaren upptäckte att en deltävling inte hade kommit med i räkningen av bästaplaceringar. Lars och Jan kontaktades och det hela klargjordes.
Därmed kan vi stolt och rättvist hylla Jan Bergqvist som årets totalsegrare av Klubbmästerskapet.
Hipp-hipp Hurra, Hurra, Hurra, Hurraaaaa!

Eftersom bilden togs på plats, med felaktig totalsegrare i mitten, så ber fotografen om överseende med detta. Ordningföljden är istället från vänster till höger räknat.