Kustfiske på Ven

Årets första klubbmästerskap har klarats av. Tio personer slöt upp i Landskrona på morgonen för att ta färjan till Ven. Både danska och svenska meteorologer hade siat om strålande väder. För en gångs skull hade de analyserat kaffesumparna rätt för vi hade strålande molnfri himmel, mild bris och nio grader i vattnet. Optimalt uteväder men kanske inte ur traditionell fiskesynpunkt.

Halva gänget intog den sedvanliga piren vid färjeläget och andra halvan traskade upp mot Hakens fyr. På strandkanten låg alla fiskares fiende nummer ett och solade sig i godan ro. Lite motvilligt gav den sig iväg.

Vi stötte även på fiskekollegor från Skånska Kustfiskeklubben som detta år förlagt sitt öringläger på Ven.

Vid 9:30 startade tävlingen och gänget vid Hakens fyr monterade upp spöställ och ny utrustning för Surfcast. Denna fiskemetod är mycket vanlig i Danmark, Tyskland, England men totalt okänd för de flesta i Sverige. Med ett över fyra meter långt och kraftigt spö, rulle stor som en kaffekvarn och rejäl lina med minst 100 grams sänke i ändan så kommer man ut utanför bränningarna. Därav namnet. Till agn används räkor, musslor, borstmask m.m.

Klockan två slutade tävlingen och helt överlägsen vinnare blev Alexander. Vi andra hade tur med vädret.

Fiende
Haken på Ven